2009-05-17

Solig dag, snigelkakor och partiledardebatt

Andreas drog iväg på fadderutbildning och jag strosade ner mot centrum och handlade DVDskivor. Vi lyckades bränna en DVDskiva som går att spela på Xboxen - success! :) Tyvärr blev filmen märkt med en vattenstämpel varje åttonde sekund, men det går att ignorera om man är riktigt envis...

Testade ett recept på småkakor när jag kom hem, ville prova mina nya pepparkaksformar. (Till lunch blev det pannkakor med sylt. En aning för mycket socker idag, inte så bra i viktnedgångssynpunkt :p ) Receptet är taget från bloggen Baka baka liten kaka, men jag hade ingen vaniljextrakt så jag gjorde chokladkex istället. De blev väldigt starka, I like very much! Jag använde smarties och pärlsocker som garnering istället för glasyr men de är lika goda utan, skulle nog passa jättebra till lite vaniljglass.

Chokladkex
  • 225 g margarin
  • 2 1/4 dl socker
  • 1 ägg
  • 2 msk grädde (jag använde mjölk)
  • 1/2 dl kakao
  • 100 g mörk choklad
  • 6 dl mjöl
  • 1.5 bakpulver
Smält margarinet och rör ihop med sockret och ägget. Smält den mörka chokladen i vattenbad och rör ner tillsammans med kakaon. Blanda mjöl med bakpulver och rör ner det i smeten. Arbeta med smeten tills den inte är kladdig längre, kavla ut på bakbord ca 6-7 mm och stämpla ut kakor med hjälp av exempelvis pepparkaksformar.
Lägg på bakplåt och garnera med valfri garnering (väljer man glasyr sätter man på det efter gräddningen). Grädda i 200 grader i ungefär 10 minuter.
Min kväll spenderades med ett par av dessa kex, ett par koppar te och partiledardebatt i SVT. Lars Ohly är en jäkel på att argumentera, han imponerar alltid på mig. Vi verkar tycka åt samma håll också så jag är nog ganska säker på var jag ska rösta. Imorgon ska Andreas till skolan och jag måste hitta något kreativt sätt att spendera dagen, skulle egentligen velat ut och springa men med varken skor eller sportBH är det tyvärr out of the question. Vill verkligen inte sitta inne hela dagen, får se vad som händer. När jag kommer hit nästa gång ska ett par löpdojor och en redig BH med i bagaget iallafall, den saken är säker...

3 kommentarer:

  1. Du kan ju packa en härlig picknickkorg med lunch, pyssel och en filt och sen sätta dig och vara lite kreativ på någon gräsplätt. Det är ett tips som jag själv ska försöka följa i veckan. Det kan väl inte bli bättre än lite virkning och pastasallad i solen? :D

    SvaraRadera
  2. Åh det låter jättehärligt! :D Nu har det varit så tråkigt väder i veckan, men det är ett tips jag ska komma ihåg ;)

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för din kommentar! Kul att du tycker om min blogg! De där chokladkexen såg inte helt dumma ut faktiskt! Får ta och provbaka dom någon dag. :)

    Ha de fint!
    Kram /Jasmine

    SvaraRadera